۱۳۹۳ شهریور ۴, سه‌شنبه

نسرین ستوده: در عمل به سوگندنامه‌ی حرفه‌ای‌ام لحظه‌ای تردید نداشته و ندارم



بخشی از دفاعیه‌ی نسرین ستوده، وکیل مدافع حقوق بشر، در دادگاهی که روز یکشنبه (۲ شهریور-۲۴ آگست) در محل کانون وکلای دادگستری مرکز و به منظور تصمیم‌گیری برای لغو یا تمدید پروانه‌ی وکالت وی تشکیل شد.
متن کامل این دفاعیه را به همراه روایت محمد نوری زاد از این دادگاه می‌توانید در لینک زیر بخوانید:

اینجانب (نسرین ستوده) از طرف دادستان و نماینده‌ی او و همچنین وزارت اطلاعات متهم به اقدام علیه امنیت کشور از طریق انجام حرفه‌ی وکالت شده‌ام. و حالا باید از خود و عمل‌کردم دفاع نمایم. دفاعم را با عشق به عدالت و فرشته‌ی عدالت آغاز می‌کنم. می‌خواهم بدانید رنجی مرا به این خانه کشانده است. من از بی‌عدالتی‌ رنج می‌برده‌ام که مرا و هم‌وطنانم را به یکسان در برگرفته است.
محاکمات نا‌عادلانه، مجازات‌های خانوادگی، و دست آخر عفوهای دل به خواه، همگی نشانه‌هایی عریان از (سلیقه‌ای است که به جای قانون) اجباراً به کسانی تحمیل می‌شود که نا‌عادلانه مورد اتهام قرار می‌گیرند و بی‌رعایت تشریفاتِ قانونی محاکمه و مجازات می‌شوند... این دادگاه، تا داخل (زندان) بودم تشکیل نشد و اکنون که آزاد به نظر می‌رسم، تشکیل می‌شود تا آخرین آثار آزادی‌ام را از من باز ستاند... مصراً بر این ادعای خود تأکید دارم که دلیل دستگیری و فشارهای وارده بر خانواده‌ام، انجام وظایف حرفه‌ای‌ام و پذیرش وکالت از دگراندیشان یا قربانیان نقض حقوق بشر در راستای عمل به سوگندنامه‌ی حرفه‌ای‌ام بوده است.
سه تن از پنج وکیل من تحت تعقیب کیفری قرار گرفته‌اند. همکار عزیز و ارجمندم جناب آقای عبدالفتاح سلطانی -که وکالت مرا در دوران سخت به عهده داشتند- هم‌اکنون در زندان به سر می‌برند... پس از انتخابات، تعداد کثیری از وکلای مستقل تحت تعقیب قرار گرفته‌اند و حتی بسیاری از آن‌ها هم‌اکنون در زندان به سر می‌برند... من مانند کلیه‌ی همکارانم، در پایان دوره‌ی کارآموزی و زمان دریافت پروانه‌ی وکالت، سوگندنامه‌ای را امضا نمودم که به موجب آن تا زمانی که وکالت می‌کنم، جز در راه حق و حقیقت قدمی برندارم و برای احقاق حقوق موکلانم، ولو با سختی‌های زیاد، کمر همت بربندم. اینجانب باید بین سوگند حرفه‌ای‌ام و توصیه‌ی بازجویانم، یکی را برمی‌گزیدم. که من، در عمل به سوگندنامه‌ی حرفه‌ای‌ام لحظه‌ای تردید نداشته و ندارم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر