۱۳۹۲ مرداد ۲۷, یکشنبه

طبق فرموده کلام یاری " هرکس بکرو خدمت وه پاکی


طبق فرموده کلام یاری " هرکس بکرو خدمت وه پاکی .... مرژو وه نور سلطان سحاکی...." ترجمه این کلام وزین این است : هر کسی در هر جایگاهی خدمت و وظایف خویش را به پاکی و درستی انجام دهد قطعا به نور سلطان سحاکی باطنش روشن شده و خلعتی به پاس تلاش در جهت خودسازی و حرکت به سوی کمال یاری خواهد گرفت . پس نتیجه میگیریم که راه برای رسیدن به کمال برای تمام آحاد یارسان باز است و همه با هر جنسیتی در این راه و سیر میتوانند حرکت کنند هرکس خطاب به همه میباشد لذا شامل زن و مرد و کوچک و بزرگست با یک استثنا که آنهم سرسپرده گی است , {ای راه و وارگه هاومارم کردن .....پری میردان و یار هاو شرطن }این راه را هموار کردم یا آماده کردم برای کسانی که یار و همشرط من هستند , یعنی کسانی که به راه یاری سر سپرده شده اند و" بکرو خدمت وه پاکی " هرکسی که با پاکی در راه یاری به یاران خدمت کند چه قلمی و چه زبانی و حتی دیناری , اگر بر اساس رکن پاکی باشد بدون حب جاه و مقام و منصب و منیت , قطعا به نور سلطان سحاکی متجلی میشود اگر درست توجه کرده باشید فرمودند به نور سلطان سحاکی نه به ذات سلطان سحاکی , لذا اگر در کلام یاری مداقه کرده باشیم میدانیم که زمانی که هفتوانه را سلطان از غیب حاضر نمودند , در کلام میفرمایند که آنها را از نور خویش آفریدند , در واقع از نور خویش به اینان خلعت دادند و نوروز سورانی در این رابطه میفرمایند : { یک گروهی هنن خلقت نورن.... مست بوی عرق روی انطهورن } و باز در فرازی دیگر میفرمایند : {یک مثقال عرق نور گورانی ....معجون شد بخاک بشر فانی } هفتوانه ماموریت پیری یارستان را که در اختیار پیر بنیامین از تشکیلات هفتن بود, از این طریق در عالم فانی عهدار شدند , در حقیقت ایجاد تشکیلات هفتوانه در جهت تشکیل خاندانهای پنجگانه یاری در پردیور و دستگیری اولادان هفتوانه یعنی سادات معزز از مریدان آن خاندانها میباشدکه نسل اندر نسل سادات ما یعنی فرزندان هفتوانه این راه را ادامه دادند و این راه همان راهیست که کلیه یارستان باید آن را پیش برند , حال ذات سلطان سحاک خلعتیست که تنها به هفتن داده شد و لذا آنان بی خواب و خورد تلقی میشوند و نور سلطان سحاک که همان صفات است به عنوان آرمان دنیای فانی و طی طریق کمال به یاران وعده داده شد , که داعیه داران آن هفتوانه و اولادان آنان هستند.... و هزار ویک مرحله دارد و مسما به هزار ویک نام الهی که در ادیان دیگر هم مطرح است .... شاید خیلی از دوستان در ضمیر خویش اینگونه اندیشه کنند که چرا عام هستند و چرا سید نشده اند, در واقع دون به دون و یا همان مرحله به مرحله و پله به پله اگر یاری تلاش کند قطعا از عامی به سیادت خواهد رسید با همان توجه و التزام عملی و معنوی به چهار رکن یاری که اولین آن پاکی است.... اگر شما امروز به عنوان سید نامیده شده و وظایف خاصی دارید در واقع به این دلیل است که تلاش بیشتری کرده اید تا به این جایگاه رسیده اید, باز در این مورد بر میگردم به کلام نوروز سورانی : {نه کان کرم بردن یک بشی..... بعضی فراوان بعضی خوا چشی / نه کان کرم هر کس یه بشی..... بعضی وه مراد بعضی نچشی } و حتی امروز داریم که ساداتی که از چهار چوب یاری دور شده و دارند از مرحله یی که بدان رسیده اند سقوط میکنند بابا ناوس در این زمینه میفرمایند : { پیر ناکامل بشش موری .... ویشو توابش مکری قری },میفرمایند : پیر ناکامل که از اصول یاری عدول کند آن قسمت و سهم یاری را که به او داده ام از وی مسترد خواهم کرد و حتی کسانی را که کورکورانه از وی تبعیت کردند تنبیه میکنم , پس لاجرم تلاش در راه پاکی و سه رکن دیگر لازمه حرکت صعودی یاران در سیر به سوی کمال خواهد بود.... سلطان میفرماید : { تا حمال کولش نورو وجا ..... نمدن پنش اجرت و کرا / تا زر نتاویو نه کوره اوستا.... نمو وه حاجت پی مایه دنیا /تا طلف نگیرو پی آدا و آبا .... شیرش نمدن نخیزو وه پا }تا باربر بارش را به مقصد نرساند کسی به او دستمزدی نخواهد داد, تا زر را در کوره استاد آب نکنی و مجددا نسازیش , در این دنیای فانی به کار نخواهد آمد و تا زمانی که کودک گریه نکند پدر ومادر به او شیر و غذا نخواهند داد و کودک قطعا از رشد لازمه نیز برخوردار نخواهد شد, دوستان و یاران مکرم تلاش مومنانه در راه یاری با توجه به ارکان یاری و عمل به این چهار رکن باعث کمال انسان در این پروسه شریف است...... پس بایسته است که با مطالعه متون کلامی خود را به اصول یاری نزدیک کرده و با عمل به مفاد کلام در راستای راه کمال یارسانی قدم زده و خود را به افق های وعده داده شده توسط پیران حقیقت نزدیک سازیم امیدوارم که با درک و دریافتی که ارائه کردم دوستان منتقدانه برخورد کنند و نظرات و آرای مبتنی بر کلامشان را ارائه کنند که اگر در نظر من خطایی موجود باشد انشالله آنرا اصلاح کنم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر