۱۳۹۲ شهریور ۷, پنجشنبه

چرا حمله به سوریه به تاخیر افتاده است؟ در حالی که پیش از این پی


ش‌بینی می‌شد، تهاجم غرب و متحدان منطقه‌ای آن به سوریه، امروز پنج‌شنبه شروع شده و دو یا سه روز طول بکشد، سخنان امروز مقامات آمریکایی و انگلیسی و تحولات سیاسی و بین‌المللی شروع حمله به سوریه را حداقل به تاخیر انداخته است.

طبق اخبار منتشره جلسه غیررسمی اعضای دائم شورای امنیت در مورد قطعنامه پیشنهادی انگلیس در مورد سوریه با توجه به مخالفت‌های روسیه و چین و ترک جلسه توسط آنها بدون نتیجه به پایان رسیده است.

از سوی دیگر، ۱۱۰ نماینده از اوباما خواسته‌اند که هیچ اقدامی بدون مجوز کنگره انجام ندهد. علاوه بر این نظرسنجی‌ها از مخالفت قاطع افکار عمومی آمریکا با اقدام نظامی در سوریه خبر می‌دهد.

گفته شده است که دولت برای قانع کردن کنگره، اطلاعات محرمانه‌ای را در اختیار بعضی از اعضای ارشد کنگره قرار خواهد داد.

در حالی که غرب امید خود برای کسب موافقت شورای امنیت برای اقدام در سوریه را تقریبا از دست داده است، ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس اظهار داشته است که این کشور در کنار متحدان خود حتی بدون مجوز شورای امنیت دست به اقدام خواهد زد.

البته سخنان وی نیز فوری بودن حمله به سوریه را غیرمحتمل به نظر می‌رساند. وی گفته است که بحث در این مورد ممکن است چند روز دیگر در شورای امنیت طول بکشد.

دولت انگلیس نیز در صحنه داخلی با مخالفت‌هایی مواجه شده است. دولت کامرون پارلمان را برای تصمیم‌گیری در این مورد در روز پنج‌شنبه فرا خوانده است. اد میلیبند رهبر حزب مخالف عصر سه‌شنبه موضوع را در گفتگو با نخست وزیر مورد بحث قرار داده است. بعد از این دیدار حزب کارگر تمایل خود به حمایت از اقدام دولت را به شرط قانونی و متناسب بودن اقدام نظامی نشان داد ولی روز بعد آن را منوط به بررسی شرایط دانست.

یک سخنگوی حزب کارگر گفته است که ما روشن کرده‌ایم که « باید چارچوب حقوقی روشنی برای این کار وجود داشته باشد. برای اثبات این مساله لازم است که سازمان ملل نیز دخیل باشد. این دخالت سازمان ملل از راه در نظر گرفتن نتیجه کار بازرسان سازمان ملل در سوریه و ملاحظات شورای امنیت امکان پذیر است».

به نظر می‌رسد سرنوشت نوع مداخله نظامی غرب در سوریه و جدول زمانی آن تا حد زیادی متغیر است. در حالی که پیش از این شروع حمله به سوریه در صبح پنج‌شنبه و مدت آن دو یا سه روز اعلام شده بود، اکنون از ساعات اولیه روز شنبه و مدت زمان چند ساعت در این مورد سخن گفته می‌شود.

منابع؛ بی بی سی فارسی، رادیو فردا، رادیو فرانسه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر