۱۳۹۳ آذر ۲۴, دوشنبه

پایان خون‌بار گروگان‌گیری در سیدنی؛ گروگان‌گیر و یکی از گروگان‌ها کشته شدند



سرانجام پس از ۱۷ ساعت گروگان‌گیری در کافه‌ی "لینت" در "مارتین پلیس" در قلب شهر سیدنی استرالیا، پلیس در نیمه‌شب دوشنبه (۱۵ دسامبر-۲۴ آذر) با استفاده از سلاح‌‌های خودکار و نارنجک به این کافه یورش برد و گروگان‌ها را آزاد کرد.
تصاویر تلویزیونی کمی بعد از ساعت ۲ بامداد سه‌شنبه، گروگان‌ها را به صورت زنده نشان می‌دادند که در گروه‌های کوچک با حالتی وحشت‌زده از داخل کافه فرار می‌کردند.
بر اساس گزارش‌ها، در جریان عملیات نجات گروگان‌ها دو نفر، از جمله فرد گروگان‌گیر که یک "روحانی" ایرانی بود کشته و دست‌کم ۳ نفر دیگر زخمی شده‌اند. هنوز این آمار تایید نشده است.
این فرد ۴۹ ساله با نام «محمدحسن منطقی بروجردی» در سال ۱۹۹۶ میلادی به عنوان یک روحانی میانه‌رو و مخالف حکومت ایران به استرالیا پناهنده شد. او بعدها نام خود را به "شیخ هارون مونس" تغییر داد و در چند مورد به اتهامات مختلف از جمله دست داشتن در قتل همسر سابقش، تجاوز جنسی به زنان تحت عنوان شفادهنده‌ی معنوی، و نیز ارسال پیام‌هایی حاوی کلمات تند و خشونت‌آمیز برای خانواده‌ی هفت سرباز استرالیایی که در افغانستان کشته شده‌ بودند، مورد محاکمه قرار گرفت.
او به خاطر آخرین اتهام به ارائه ۳۰۰ ساعت خدمات اجتماعی محکوم شده بود.
گفته شده عملیات گروگان‌گیری بعد از رد درخواست "شیخ مونس" برای لغو اتهاماتش در "دادگاه عالی" در روز جمعه صورت گرفته است.
وی در جریان گروگان‌گیری پرچمی سیاه را که روی آن با خط سفید عبارت "لا اله الا الله محمد رسول‌الله" نوشته شده بود، توسط یکی از گروگان‌ها از پشت شیشه‌ی کافه به نمایش درآورد.
برآورد شده که در زمان آغاز گروگان‌گیری توسط "مونس"، ۲۱ نفر در کافه حضور داشتند که ۱۲ نفر آن‌ها در چند مرحله در طول روز دوشنبه موفق به فرار شدند. بدین ترتیب در هنگام یورش به کافه ۹ گروگان هم‌چنان در آن گرفتار بودند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر