به گزارش هرانا به نقل از رادیو زمانه؛ وزیر بهداشت در یادداشتی با عنوان «برای خشونت در جامعه چاره‌ای کنیم» که روز شنبه ۱۵ آذر در روزنامه اطلاعات منتشر شد، نوشت که در خصوص «افزایش خشونت در جامعه» در جلسه هیأت دولت نیز سخن گفته است.
به گفته او، افزایش خشونت در ایران «مشکل فرهنگی و روانی» است.
وزیر بهداشت نخستین راه کاهش خشونت را «آموزش حرف زدن با هم» دانست و ادامه داد: «باید برای تعاملات شفاهی تمرین کنیم؛ از خانه تا مدرسه و جامعه، رسانه‌ها در این‌زمینه مسئولیت سنگینی دارند.»
هاشمی در پایان این یادداشت ابراز امیدواری کرده که «همه به میدان بیایند و اجازه ندهند آرامش مردم با رفتارهای ناهنجار خدشه‌دار شود.
شدت گرفتن خشونت در ماه‌های اخیر
در ماه‌های اخیر رفتارهای خشونت‌باری علیه زنان در ایران شکل گرفته است. اسیدپاشی به زنان اصفهان و چاقوزنی به زنان در شهرستان جهرم استان فارس از جمله این رفتارهای خشونت‌بار است.
به دلیل گستردگی انواع خشونت در ایران، هیچ آمار دقیقی از میزان خشونت نسبت به زنان وجود ندارد. با این حال هر از چند‌گاه آمار و تحقیقاتی در ایران منتشر می‌شود. ازجمله به گزارش روزنامه اعتماد، میزان خشونت خانگی در تهران، ۱۸. ۹ درصد جسمی و ۵۲. ۴ درصد روانی است. همچنین در سطح کشور، در هر ۹ ثانیه یک مورد خشونت اتفاق می‌افتد.
شمار درگیری‌ها و نزاع‌های خیابانی نیز نمونه دیگری از خشونت در ایران است که سالانه جان صد‌ها نفر را می‌گیرد.
سازمان پزشکی قانونی ایران اعلام کرده که در فروردین و اردیبهشت سال جاری، بیش از ۱۰۴ هزار نفر به دلیل صدمات ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند. سازمان پزشکی قانونی این آمار را در مقایسه با مدت مشابه سال پیش دارای ۰. ۴ درصد افزایش اعلام کرده است. شمار مراجعان نزاع فروردین و اردیبهشت سال گذشته ۱۰۳هزار و ۷۶۷ نفر بوده است.