زندانیان بندهای مختلف در زندان رجایی شهر از گرانفروشی و ایجاد بازار سیاه توسط فروشگاه بند‌ها شکایت کرده و می‌گویند مسئولان زندان به شکایتشان رسیدگی نمی‌کنند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هرکدام از بندهای زندان رجایی شهر کرج که از ۳ سالن تشکیل شده در هواخوری خود یک فروشگاه دارند.
زندانیان مجبورند با توجه به کیفیت پایین جیره‌ی غذای دولتی مایحتاج خود را از این فروشگاه‌ها تهیه نمایند.
مدتی است زندانیان زندان رجایی شهر از گرانفروشی فروشگاههای این زندان به مسئولان شکایت می‌کنند و می‌گویند رئیس زندان هیچ گونه رسیدگی به شکایت ایشان نکرد است. این گرانفروشی گا‌ها تا دو برابر قیمت واقعی اجناس در خارج از زندان را شامل می‌شود.
زندانیان زندان رجایی شهر همچنین می‌گویند مسئولان فروشگاه‌ها برخی اجناس را بصورت یکجا به برخی از زندانیان می‌فروشند تا ایشان در داخل بند‌ها بازار سیاه به راه بیاندازند.
یکی از زندانیان زندان رجایی شهر کرج طی تماسی با گزارشگر هرانا گفت: «فروشگاه زندان اکثر اجناسی که می‌آورد با قیمت دوبرابر به زندانیان می‌فروشد. امروز به ما اعلام کردند چون گوجه فرنگی از سفارشات اصلی زندانیان است قیمت آن را کیلویی ۶ هزار تومان کرده‌ایم، درحالی که گوجه فرنگی در خارج از زندان کیلویی ۳ هزار تومان است. فروشگاه هرگاه میوه می‌آورد، هر میوه‌ای که باشد، کیلویی ۱۵۰۰ تومان گران‌تر از خارج از زندان به زندانیان می‌فروشد.»
وی همچنین در ادامه گفت: «مشکل دیگر ما با فروشگاه زندان این است که با برخی زندانیان هماهنگ می‌کند و برخی اجناس را یکجا به یک زندانی می‌فروشد. این موضوع باعث می‌شود بازار سیاه در بند راه بیافتد. مثلا ماه پیش قیچی خیاطی ۶ هزار تومانی آوردند. ولی این قیچی در فروشگاه به فروش نرفت و اکنون به قیمت ۷۰ هزار تومان در بازار سیاه در حال خرید و فروش است.»
این زندانی همچنین گفت: «کیفیت غذاهای زندان بسیار پایین است و در چندین مورد سوسک و حتی موش در داخل غذا‌ها پیدا کرده‌ایم. به همین علت زندانیان تمایل به خوردن جیره غذایی زندان ندارند. هیچ راهی جز فروشگاه بند‌ها نیز برای خرید زندانیان وجود ندارد و همین موضوع باعث سوء استفاده‌های مالی بسیار شده است. نماینده زندانیان بار‌ها با رئیس زندان آقای مردانی در این رابطه صحبت کرده‌اند، ولی وی ترتیب اثر به شکایت ما نمی‌دهد.»