۱۳۹۳ آبان ۱۱, یکشنبه

وکیل مدافعان حقوق بشر در زندان ۶۱ ساله شد




عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری و عضو کانون مدافعان حقوق بشر در زندان ۶۱ ساله شد. این سومین تولد پیاپی ایشان در زندان است. 

مائده سلطانی دختر این زندانی سیاسی در این باره می‌نویسد:

«بابای عزیزم،
امسال هم مثل سال‌های پیش روز تولدت پیش هم نیستیم. ساعت ۱۲ شد و من فقط به عکست می‌نگرم که مثل همیشه لبخند به لبانت نشسته.
جایت هنوز خالیست. برایت اول از همه سلامتی آرزو می‌کنم که مدت هااست از تو دریغ کرده‌اند. باشد که به زودی عدالتی برقرار شود و تو آزاد شوی. دوباره به خانه بیایی، سر کار بروی، کوه برویم، رادیو گوش کنی، چای دم کنی،.... جایت خالی است.»

سلطانی تاکنون سه بار زندانی شده است. او برای اولین بار در سال ۱۳۸۵ به «جرم انتقال اسناد محرمانه» بازداشت شد. دومین بازداشت او پس از انتخابات بحث‌برانگیز سال ۱۳۸۸ بود و آخرین آن مربوط به شهریورماه سال ۱۳۹۰ است در حالی که برای دفاع از متهمان جامعه بهایی آماده می‌شد.

اتهاماتی که به او نسبت داده شده، تاسیس کانون مدافعان حقوق بشر، تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی است. او در دادگاه بدوی به هجده سال زندان و بیست سال محرومیت از وکالت متهم شد اما در دادگاه تجدیدنظر زندان او به سیزده سال تقلیل یافت.

در حالی که سلطانی حکم سیزده سال حبس خود را می‌گذارند در آذر ماه ۱۳۹۲ از طرف مرکز بین‌المللی حقوق بشر در کانادا، برنده جایزه سالانه این مرکز شد. او پیش‌تر نیز برنده جوایز بین‌المللی حقوق‌بشری شده بود.

سلطانی از جمله زندانیان بند ۳۵۰ اوین بود پس حمله نیروهای امنیتی به این بند در فروردین ۱۳۹۳ به سلول انفرادی منتقل شد و نیروهای امنیتی موهای او را تراشیدند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر