۱۳۹۳ آبان ۲۵, یکشنبه

دستور "ویژه" وزیر صنعت برای تولید چادر مشکی در داخل ایران



یک عضو “انجمن صنایع نساجی ایران” می‌گوید که محمدرضا “وزیر صنعت، معدن و تجارت” در دولت حسن روحانی “دستور ویژه‌ای” برای تولید چادر مشکی در داخل کشور به منظور جلوگیری از واردات این کالا صادر کرده و در این خصوص، «تاکنون چند جلسه نیز در این وزارتخانه برگزار شده است».
علی‌رضا حائری روز شنبه (۲۴ آبان-۱۵ نوامبر) با اشاره به رتبه نخست ایران در زمینه مصرف چادر مشکی در دنیا طی ۵۰ سال گذشته به خبرگزاری “مهر” گفت که با این وجود، به دلیل فقدان هرگونه عزم و اراده برای تامین نیاز بازار به این کالا توسط کارخانجات داخلی، «ایران همواره واردکننده پارچه چادرمشکی بوده است».
آقای حائری با بیان این‌که سالانه “حدود ۷۰ میلیون متر” چادر در ایران مصرف می‌شود خاطرنشان کرد که برای تامین این نیاز از طریق واردات، “نزدیک به ۱۵۰ میلیون دلار” ارز هزینه می‌شود.
وی با اشاره اینکه پارچه چادر مشکی پیش‌تر از کشورهایی چون سوییس، کره و ژاپن وارد می‌شد، افزود که این کالا هم‌اکنون در حالی از اندونزی، ویتنام و تایلند وارد می‌شود که این کشورها خودشان «مصرف‌کننده چادر مشکی نیستند» اما چون بازار را تشخیص داده‌اند، «برای ایران و کشورهای عربی، پارچه چادری تولید می‌کنند».
اظهارات این فعال صنف نساجی در حالی است که پیش از این در روز ۱۸ شهریورماه، گلناز نصراللهی، “مدیر کل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت” از راه‌اندازی واحد تولیدی چادر مشکی حجاب در “شهرکرد” تا اواسط سال آینده خبر داده و اعلام کرده بود که «دانش فنی آن هم از کره جنوبی خریداری شده است».
در همین حال، “خبرگزاری فارس”، وابسته به سپاه پاسداران، روز ۱۶ شهریورماه در گزارشی ویدئویی از “فعالیت مافیایی” وابسته به یک جریان “سیاسی خاص” در زمینه قاچاق چادر مشکی به ایران خبر داده و گفته بود که قاچاق سالانه ۱۷۳ میلیون متر چادر مشکی به ایران، “سود ۳۰۰ تا ۶۰۰ درصدی” برای این گروه به همراه دارد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر