۱۳۹۲ تیر ۱۵, شنبه

نادر بکتاش: بازگشت قدرتمند ناسیونالیسم به صحنه سیاسیخاورمیانه!



شنبه, 15 تیر 1392

کودتای ارتش مصر که حضور چندین ده میلیونی مردم مصر در خیابان ها به طور ممتد و با پیگیری نه قابل تحسین که قابل تعظیم و حامل اموزش های بسیار برای مردم جهان باعث شد کسی اسمش را نیاورد شیپور بازگشت ناسیونالیسم کلاسیک به صحنه سیاست خاورمیانه این مهم ترین عرصه جنگ انقلاب و اینده از یک طرف و تقسیم مجدد جهان و بازگشت امپریالیسم و رقابتهای اشکار و بازگشت به گذشته از سمت های دیگر است.قبلا در الجزایر هم منتخب فیس را برکنار کردند اما ان زمان اوضاع تا این حد شلوغ نبود که صدایش دربیاید.

ارتش شاه بی بخاری کرد و دروازه قلعه مستحکم امپریالیسم در منطقه را به روی اسلامیون تمام باز کرد و ایران شد جمهری اسلامی. و بعد از همه جا و در همه جا اسلامیون روئیدند و دم دراوردند.

غرب کودن و کور از منفعت پرستی سرمایه با ان ها سازش کرد. به سرشان امد ان چه که در این سه و نیم دهه چشیدند.

امروز هم ارتش مصر متکی به شکست و اوج گیری روند محو شدن اسلام سیاسی - دیگر حتی حا فظ اسد هم می گوید اسلام سیاسی شکست خورد - و با اعتماد بورزوازی مصر و منطقه به اموزگاران امریکایی اش درس شجاعت و خرد می دهد و با بهره گیری به موقع از قدرت ده ها میلیونی مردم مصر در خیابان - این متمردین قهرمان و پیگیر- قدرت را غصب می کند و یک کودتای کلاسیک را حق به جانب و با نام گذاری متفاوت می زاید.

این تولد دوباره ناسیونالیسم کلاسیک وابسته به روسیه یا امریکا در دهه های بعد از جنگ دوم باسیما و اشکال و نام گذاری های جدید است.

دلیل ان روشن است, مردم نه فقط در خاورمیانه که در اروپا و برزیل و غیره وسط امده اند. سرمایه داری چاره ای جز بسط جهانی خود ندارد و با این کار گورکنان خودش را هم جهانی کرده است. نمی تواند قدرت مردم و انقلابات انجام شده و جاری و در راه را نبیند.

ان چه در دهه های دوم و پنجم قرن قبل در دو جنگ جهانی پیش امد در مقایسه با ان چه منتظر بشریت در دهه های نزدیک اتی است به فیلم های جنگی کارتونی شبیه خواهد شد.

فقط یک راه نجات وجود دارد. مردم باید حول نظراتی که اکثریت شان فی الحال برای یک زندگی بهتر دارند متشکل و متحد شوند. یک حزب باید برای ایجاد و بسط و نمایندگی و تبدیل این تشکلات مردم به قدرتی در سطح شهری و کشوری کار کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر